Het vinden van de juiste zoekwoorden is best een lastige taak. Al die bedrijven, websites, en mensen die vechten om een goede positie te behalen in de grootste zoekmachine ter wereld; Google.

Het selecteren van de juiste zoekwoorden is één van de belangrijkste zaken bij Internet Marketing. Maar wat bepaalt nou eigenlijk dat een zoekwoord goed of slecht is? Er zijn een paar instrumenten die we kunnen gebruiken om hier achter te komen.

  • Concurrentie
  • Zoekvolume
  • Relevant aan het website onderwerp
  • Converteren
  • Kosten per klik (CPC)

Concurrentie.
Zoekwoord concurrentie bepaalt hoe moeilijk het is om te scoren voor een zoekwoord. De concurrentie voor een zoekwoord kan natuurlijk verschillen, dit is afhankelijk van hoe populair het zoekwoord en concurrentie binnen de categorie is. Met een lage concurrentie is natuurlijk makkelijker te scoren en stukken goedkoper voor advertenties zoals bijvoorbeeld “Google AdWords“.

Zoekvolume.
Als niemand er op zoek naar is, heeft het weinig zin om hoog te scoren voor een zoekwoord. Hoe meer er gezocht wordt (zoekvolume) hoe beter.. Dit moet echter wel worden afgewogen tegen het van de concurrentie. Een mooi uitgangspunt is een minimum van 200 zoekopdrachten per maand.

Relevant aan het website onderwerp.
Grotendeels van de website is gebaseerd op een doelgroep of categorie. Je wil dat de zoekwoorden relevant zijn aan het onderwerp van je website.
Als je website bijvoorbeeld gaat over het verkopen van trainingen of cursussen heeft het weinig zin om zoekwoorden te gebruiken die gaan over het trainen van verkopers.

Converteren.
Net zoals in een winkel is er een groot verschil tussen kijkers en kopers. Je wilt zoekwoorden gaan gebruiken die kopers aantrekt in plaats van kijkers die alleen gratis informatie proberen te scoren.
Een voorbeeld van een zoekwoord waar iemand alleen maar kijkt kan zijn “gratis verkooptips” en een voorbeeld waar iemand daadwerkelijk iets wilt kopen kan zijn “Beste boek voor verkooptrainingen”.

Kosten per klik. (CPC)
Als je voor de marketing van je website CPC wilt inzetten zoals bijvoorbeeld “Google AdWords“, dan wil je zoekwoorden gebruiken voor je advertentiecampagne wat je niet een vermogen gaat kosten. Dit betekent dat als je op je website producten verkoopt voor €30,- per stuk, je geen €5,- per klik wilt gaan betalen.

Na het lezen van dit artikel hoopt Easydesigners je genoeg te hebben geïnformeerd wat betreft het vinden van de beste zoekwoorden om je positie in de zoekmachines te kunnen verhogen!