Wat is facebook adverteren?
Adverteren op facebook kan van zeer grote waarde zijn voor je bedrijf. Zoals je vast en zeker weet is Facebook het grootste social media platform ter wereld. Adverteren op Facebook is daarom een van de meest populaire vorm van online adverteren.
Maar waarom zou je kiezen voor adverteren op facebook? Facebook heeft ongelofelijk veel data van zijn gebruikers. Met deze data kun je zeer specifiek je doelgroep van de juiste informatie voorzien. Hieronder leggen we je uit hoe dit werkt.
Hoe werkt adverteren op Facebook?
Om te adverteren op facebook is het van belang dat we weten wat de doelstelling is en moeten we de juiste doelgroep in kaart brengen. Hoe gaan we dit doen? Zoals hierboven vermeldt heeft Facebook oneindig veel informatie van zijn gebruikers. Om de juiste doelgroep te targeten is het van belang dat we weten hoe de ideale klant er uit ziet. Dit doen we door ons te verplaatsen in de klant. Het heeft natuurlijk weinig zin om een advertentie voor een ’’ jongens t-shirt met auto print ’’ te laten zien aan een meisje die op paardrijden zit en verder niks met auto’s heeft..
Wat veel mensen niet weten is dat je via facebook adverteren jouw advertentie kan laten zien aan de mensen die interessant zijn voor jouw bedrijf. Dit doen we door facebook de juiste informatie te geven over onze doelgroep. Zo geeft Facebook ons de volgende opties om de juiste doelgroep samen te stellen:
- Geslacht
- Leeftijd
- Land of woonplaats
- Nationaliteit
- Beroep
- Gedrag
- Interesses
Door de doelgroep zo goed mogelijk in te richten zal er met zo min mogelijk budget zoveel mogelijk bestellingen gegeneerd worden. Ook is het mogelijk om mensen uit te sluiten, om de doelgroep zo duidelijk mogelijk te maken. Zo is het mogelijk om ook mensen uit te sluiten die nog nooit iets via Facebook gekocht hebben.
Doelstellingen facebook adverteren
Om de advertentie zoveel mogelijk resultaat te laten behalen als mogelijk is het belangrijk dat we de juiste doelstelling kiezen. Facebook geeft ons hiervoor drie opties, deze hebben wij hieronder uitgelegd:
Naamsbekendheid:
Op deze manier zorgt facebook ervoor dat er meer mensen in aanraking komen met jouw bedrijf of merk. Hierdoor bouw je naamsbekendheid op en zullen mensen je pagina gaan volgen en meer associatie met jouw pagina krijgen.
Betrokkenheid:
Hiermee breng je bepaalde berichten die op je pagina staan onder de aandacht. Facebook gaat ervoor zorgen dat je meer likes, reacties, en shares krijgt.
Conversies:
Hiermee geneer je meer bestellingen, inschrijvingen en aanvragen op je website. Op deze manier kun je klanten met 1 klik naar je website of webshop krijgen.
Wat is een facebook pixel?
Een van de belangrijkste onderdelen van je advertentie is een Facebook advertentie pixel. Met een pixel worden alle stappen die de klant op je website zet bijgehouden. Dit kan ons ontzettend helpen om de klant bijvoorbeeld alsnog een aankoop te laten doen. Hieronder een aantal voorbeelden:
Voorbeeld 1:
Een klant komt op je webshop en voegt een product toe aan zijn of haar winkelmand. Door twijfel of omstandigheden rekent de klant toch niet af en vertrekt. Erg vervelend natuurlijk maar de Facebook pixel biedt een uitkomst. Door middel van de Facebook pixel kunnen wij de klant opnieuw bereiken. Zo kunnen we de klant een dag nadat deze op jouw webshop is geweest weer een advertentie laten zien met eventueel een korting of actie. Op deze manier kunnen we de klant alsnog overhalen het product of dienst te kopen. Dit noemen we Facebook retargeting of Facebook remarketing.
Voorbeeld 2:
Je webshop loopt goed en via je Facebook advertenties heb je bijvoorbeeld 10 bestellingen binnengehaald. Op de achtergrond houd de pixel alles bij over deze klanten. Zo kunnen we aan de hand van deze gegevens een ’’ Look-A-Like Audience ’’ maken. Dit houd in dat Facebook een nieuwe doelgroep maakt die exact hetzelfde zijn als degene die al bij jou hebben gekocht. Op deze manier laat je Facebook het werk doen en komen er alleen nog mensen die echt geïnteresseerd zijn in jouw product.